Uit de Naad in de media

Unsplashed background img 2

Van lesgeven naar lederwaren

PUBLISHED ON 1 november 2016

Liesbeth Haesevoets was mijn leerkracht Nederlands in het tweede middelbaar. We hadden meteen een klik en zij geloofde altijd al in mijn schrijfskills. Mevrouw Haesevoets is dus een van de personen die me heeft geholpen om te staan waar ik nu sta (al is er nog een lange weg te gaan). Tijd om na vele jaren eens te horen hoe het vandaag met haar gaat.

Inmiddels is Liesbeth slechts deeltijds nog leerkracht. Ze heeft er een nieuwe passie bij: lederwaren verwerken tot prachtige handgemaakte handtassen, portefeuilles, accessoires enz. En dit onder de naam "Uit de Naad".

"Mijn moeder was sinds haar pensioen gepassioneerd bezig met keramiek, juweelsierkunst. Vanaf toen begon ik al na te denken of ik ook tot mijn pensioen zou willen wachten om te doen wat ik echt graag doe. Ik ging elke dag hard werken en had opgroeiende kinderen in huis. Enkele jaren geleden liep het fout. De werkplek waar ik meer dan 20 jaar het beste van mezelf had gegeven, bleek niet langer de plaats waar ik nog eens 20 jaar bij wilde doen."

Liesbeth vond, na een vrij lastige zoektocht, een mooi evenwicht in haar leven. Ze werkt nu deeltijds in het onderwijs en geniet terug van haar job, die nu ook wat korter aan huis is. Twee dagen per week maakt ze volledig vrij voor Uit de Naad. 

Hoe ontstaat zo'n idee, om opeens 'in de lederwaren' te gaan?  "Al van kindsbeen af maakte ik juwelen, kledij, tassen enzovoort. Ik wilde eigenlijk dingen maken die tijdloos en duurzaam waren en dan is leder natuurlijk het perfecte materiaal. Ik volgde workshops en jaaropleidingen, ging informatie inwinnen bij ervaringsdeskundigen en ik kocht de nodige machines aan. Zo is Uit de Naad dan ontstaan."

Het creatieve proces bij UDN vindt Liesbeth het fijnste om te doen. Ze werkt veel uit haar gevoel en wat minder vanuit pure theorie. Ze geniet van het evenwicht zoeken tussen kleur en compositie, van het maken van de perfecte afwerking en het zoeken naar het juiste materiaal. Elk stuk dat ze maakt is dus uniek en volledig handgemaakt. Ze werkt voornamelijk met rundleder in combinatie met vissenleder.

Naast het maken van nieuwe producten doet Liesbeth ook herstellingen. En er is nog een laatste origineel extraatje: ze geeft lederwaren een tweede leven. Heb jij thuis bijvoorbeeld nog een leren rok liggen waarmee je niets meer doet? Vraag dan raad aan Uit de Naad, want er is vast nog iets van te maken! 

Lisa Smets

Bron: https://smetslisa.wordpress.com/2016/11/01/van-lesgeven-naar-lederwaren/


mijn kotsleutelhanger is better then yours  #UitdeNaad

In de krant: HLN

Handtassen op maat in nieuwe pop-up

Liesbeth Haesevoets in haar zaak Uit De Naad in de Diestsestraat in Leuven. - Foto Vertommen


In de Diestsestraat 216 heeft de nieuwe pop-up store Uit De Naad de deuren geopend. Aan het roer van deze nieuwkomer in Leuven staat Liesbeth Haesevoets die onder meer handtassen op maat maakt voor haar klanten.

"We selecteren zelf het leder en andere materialen in binnen- en buitenland", vertelt Liesbeth Haesevoets. "Alle fasen van het productieproces gebeuren in het atelier in Leuven. We kunnen dus spreken van een echt Belgisch product. Naast de productie van eigen modellen en reeksen, biedt Uit De Naad ook kleine lederwaren en accessoires aan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan armbanden, houders, portefeuilles, portemonnees en riemen."

Eigen ideeën

"De klant krijgt een echt handgemaakt en uniek stuk. Je kan als klant ook je eigen materiaal voorstellen en een model kiezen maar het staat je ook vrij om je eigen ideeën en concepten voor te stellen. Zo maakte Uit de Naad al schoenbeschermers, tassen voor schermers en boogschutters en handtassen volgens de persoonlijke wensen van de klant. Herstellingen van lederen tassen, riempjes van schoenen en ritssluitingen in handtassen behoren eveneens tot de mogelijkheden."

Meer info: www.uitdenaad.be (BMK)

Bron: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuven/handtassen-op-maat-in-nieuwe-pop-up-a3227315/ - 8 augustus 2017


Popstart, één jaar later

Bron: https://www.s-p-a.be/artikel/popstart-een-jaar-later/

Popstart, het initiatief van Stad Leuven dat betaalbare pop-upruimte voor starters creëert en tegelijk leegstand in de winkelstraten tegengaat, bestaat ondertussen een jaar. Het initiatief startte met twee panden in de Diestsestraat die de stad zelf verhuurde. Ondertussen zijn ook particuliere eigenaars mee op de kar gesprongen.

“Met Popstart geven we zuurstof aan de creatieve economie en de innovatieve handel in de stad en maken we winkelstraten nog aantrekkelijker door eigenaars aan te moedigen om hun leegstaande panden tijdelijk te verhuren aan een betaalbare prijs”, klinkt het.

“Creatieve starters hebben nood aan betaalbare ruimte om hun ding te doen en hun zichtbaarheid in het straatbeeld te verhogen. Met Popstart bieden we creatieve ondernemers tijdelijk beschikbare en betaalbare ruimte aan, om een nieuw idee of concept uit te testen zonder al te grote risico’s,” vult  Ridouani aan. “We ondersteunen starters ook met gratis advies, een uitgebreid netwerk van ondernemers en promotie via Popstart. Zodat de creatieve starter zich met het belangrijkste kan bezighouden: het uitbouwen van een goed idee.”

Popstart begon met twee panden in de Diestsestraat, die de stad zelf verhuurde. Ondertussen hebben een tiental starters tijdelijk de panden betrokken en ervaring opgedaan. Zoals Carl Decré van Project 206, die eind vorig jaar twee maanden z’n intrek nam in de Diestsestraat 206. “Vandaag de dag is het helemaal geen evidentie om een winkel te openen”, vertelt Decré, de man achter KDWoodlights die met zeven andere ontwerpers de pop-upshop uitbaatte. “Zeker voor kleinschalige ondernemingen in de creatieve sector. Onder meer door hoge huurprijzen is het moeilijk om ervaring op te doen, zonder extreme financiële risico’s te nemen.”

Dankzij Popstart kon Decré toch die nodige ervaring opdoen. “Popstart nam ook het contact en de regelingen met de eigenaar voor zijn rekening, waardoor ik tijd had me te focussen op de winkel. Na die twee maanden ben ik ervan overtuigd dat de stap naar een vaste winkel heel wat kleiner is, en ik enkele valkuilen zal kunnen vermijden. Ik kan initiatieven als Popstart enkel toejuichen en aanbevelen aan startende ondernemers.”

Ook Leen Danhieux, die samen met vier andere vrouwen drie maanden lang hun online shops ‘offline’ brachten in een Popstartpand, kijkt tevreden terug:  “De meerwaarde van een fysieke winkel is de extra service en informatie die je klanten kan geven. Bovendien is het fijn dat de klant de persoon achter de producten kan leren kennen, en omgekeerd.”

Danhieux ziet een herhaling van het pop-upconcept zeker zitten. “De hoge huurprijzen zijn de grootste belemmering voor starters om iets te beginnen. Met de hulp van Popstart hebben we het toch kunnen proberen en de meerwaarde van ons concept kunnen ontdekken. Het zou mooi zijn om binnen een aantal maanden opnieuw een gelijkaardige pop-up te kunnen openen.”

Nieuwe Popstartpanden

Naast de Diestsestraat 206 en 208, zijn er het voorbije jaar nog enkele nieuwe Popstartpanden op de markt gekomen. “Dat zijn winkelruimtes van privé-eigenaars die leegstonden en nu tijdelijk verhuurd worden aan een betaalbare prijs. De eigenaar hoeft geen leegstandstaks te betalen, en de huurder kan op een betaalbare manier huren”, vertelt Ridouani.

Liesbeth Haesevoets kon op die manier in augustus haar pop-upwinkel ‘Uit de Naad’ openen, in de Diestsestraat 216. “Dankzij de pop-upwinkel is Uit de Naad heel wat bekender bij de Leuvenaars, net zoals het wat verloren ambacht van lederwerker”, vertelt Haesevoets. “En ik ben te weten gekomen dat er echt vraag is naar persoonlijke, op maat gemaakte lederwaren.”

Naast de vraag naar betaalbare ruimte, waar Popstart aan tegemoet wil komen, vragen starters ook naar meer begeleiding en coaching. “We hebben het idee om een innovatief ondernemerscafé op te starten, waar iedereen met een ondernemersdroom terecht kan”, zegt Ridouani. “Dat moet een plek worden waar naast begeleiding ook ruimte is voor ontmoeting tussen makers, ontwerpers, kunstenaars… Bovendien kan dat ondernemerscafé een etalage worden voor creatief Leuvens talent.”

Via het online platform www.popstart.be kunnen eigenaars hun leegstaande ruimte te huur aanbieden. Geïnteresseerde starters kunnen hun conceptvoorstel (minstens één A4) opsturen naar popstart@leuven.be.


‘MISSCHIEN BLIJF IK HIER NA DECEMBER NOG PLAKKEN’

Wie er van droomt om haar of zijn leren vest te recycleren of zelfs te laten ombouwen tot een tas, die kan voortaan terecht bij Liesbeth Haesevoets. Zij opende een pop-upstore in de Diestsestraat.

Bron: Lisa Smets, http://www.21bis.be/misschien-blijf-ik-hier-na-december-nog-plakken/

LEUVEN – Liesbeth Haesevoets zorgt voor een portie pure Belgische ambacht. Ze maakt en herstelt lederwaren: van handtassen en portefeuilles naar clutches en hebbedingetjes.

Van lesgeven tot lederwaren

Liesbeth is altijd al een bezige bij geweest. Ze gaf 20 jaar onder andere Nederlands en aardrijkskunde aan de tieners van het Sint-Martinuscollege te Overijse. Ze was toen al bezig met kleren te maken en juwelen te ontwerpen.

Na een moeilijke periode op het werk besloot ze het over een andere boeg te gooien. Rokjes uit stof maken was niets nieuws meer, maar eigenlijk wilde ze iets stevigers en tijdloos creëren. Leder leek haar daarvoor het best geschikt. Liesbeth volgde opleidingen en workshops om de kunst onder de knie te krijgen. Haar merk Uit de Naad was geboren.

Leer voelen en ruiken

Eerst werkte ze van thuis uit. Afgelopen jaar ging Liesbeth polsen bij Stad Leuven of er geen initiatieven bestonden om creatievelingen te ondersteunen of aan een pand te helpen. Uiteindelijk kwam het ideale pand vrij in de Diestsestraat. Niemand heeft er voordeel bij als zijn/haar winkelruimte lange tijd blijft leegstaan, dus pop-ups zijn dan de perfecte oplossing. Liesbeth trok er in augustus 2017 in en voelt zich er ondertussen goed. ‘Ik ben hier echt graag. Ik inspireerde de inrichting en aankleding van mijn pand op mijn grootvader, hij was architect in de jaren 70. Het is fijn dat ik op deze manier meer wordt opgemerkt en het contact met mogelijke klanten wordt meteen persoonlijk.’

De pop-upstore is klein maar oergezellig. Aan de muur bengelen de showmodellen. Wanneer je één van de handtassen wil kopen, kan je die niet zo maar meenemen. Je bestelt ze en krijgt binnen enkele weken bericht wanneer je tas af is. Je kan een tas bestellen die identiek is aan de demo’s aan de muur, maar je kan ook alles zelf samenstellen: van leder tot kleur en zelfs de kleur van de rits en van de voering binnenin. Liesbeth koopt bewust maar één lap aan van elk leder zodat elk op maat gemaakt product authentiek en uniek blijft. Je kan in de pop-upstore de lappen leer aanraken, voelen en ruiken. Kleinere producten zoals sleutelhangers, kaartenhouders en broches zijn onmiddellijk te koop.

Dankbaar voor deze kans

Uit de Naad geeft mij voldoening en vooral energie. Het creatieve proces achter mijn producten en het ontwerpen en maken ervan is echt mijn passie, en ik ben dankbaar dat ik hier mijn beroep van kon maken.’

Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de pop-upstore tot en met december zou blijven. Het kriebelt echter bij Liesbeth om dit te verlengen en wie weet blijft ze er definitief. ‘Ik vind het hier zo aangenaam en wil gerust nog wat blijven plakken als de eigenares van het pand dit ook ziet zitten. Momenteel ziet het er alleszins rooskleurig uit.’  Nog tijd genoeg om eens te gaan snuffelen.

email